Sundheden forringes og uligheden stiger

Flere danskere har det psykisk dårligt, er stressede, sover dårligt, spiser usundt og er overvægtige. Og den sociale ulighed i sundhed er fortsat markant. Til gengæld røg og drak vi mindre sidste år under corona-nedlukningen. Gennemgående er der dog flest pile, der peger nedad i den store undersøgelse af danskernes sundhed, Sundhedsprofilen 2021.

Det er alle fem regioner, Statens Institut for Folkesundhed og Sundhedsstyrelsen, der har gennemført undersøgelsen på baggrund af en aftale mellem Danske Regioner, KL, Sundhedsministeriet samt Finansministeriet.

Her linker vi til pressemeddelelsen fra Danske Regioner, som gengiver nogle få hovedresultater og samtidig slår til lyd for indførelsen af en folkesundhedslov: https://www.regioner.dk/services/nyheder/2022/marts/folkesundhedslov-efterlyses-danskernes-sundhedstilstand-er-daarligere

Om uligheden i sundhed skriver Sundhedsstyrelsen i sin pressemeddelelse:

“Vi kan se, at den sociale ulighed i sundhed findes, og er et reelt problem. Der er en ophobning af risikofaktorer som for eksempel rygning, overvægt, fysisk inaktivitet blandt dem med kortest uddannelse. Det gør, at de har en betydeligt højere risiko for sygdom og belastende tilstande. Derfor skal vi målrette forebyggelsen, så den får en effekt på uligheden i sundhed, og så skal vi tænke sundhed ind i andre områders arbejde, blandt andet i jobcentrene og i skolerne”.