Hvordan mindsker vi den sociale ulighed i sundhed?

Sundhedsstyrelsens enhedschef Niels Sandø bekræfter at rapporterne viser, at nogle grupper i befolkningen bliver mere syge, og det skaber ulighed – ikke kun i sundhed, men også i vores adgang til sundhedsvæsenet.

Den ene er en rapport fra VIVE, der undersøger tilslutningen til forebyggende sundhedsydelser som udvalgte vaccinations- og kræftscreeningsprogrammer. Den viser, at der er væsentlige forskelle i tilslutning til forebyggende sundhedsydelser. Den anden rapport, som er udarbejdet af Statens Institut for Folkesundhed, ser på, hvordan alvorlige tilfælde med covid-19 var fordelt i samfundet. Rapporten viser, at nogle grupper i befolkningen havde højere risiko for svære sygdomsforløb og død ved smitte med covid-19.

Niels Sandø peger på, at sundhedsvæsenet skal tænke over, hvordan ydelserne kommer tættere på dem, der har brug for det. Det kan for eksempel være ved at se, om der er nogen, der har særligt brug for en indsats frem for andre, og på den måde tænke i en differentieret tilgang til sundhedsydelserne.

Hele Sundhedsstyrelsens nyhedsbrev kan ses her: https://www.sst.dk/da/nyheder/2024/Maalrettede-indsatser-skal-mindske-social-ulighed-i-sundhed