Sundhed indgår i fagbevægelsens nye velfærdsindeks

Det økonomiske opsving, som de senere år har givet arbejde og bedre vilkår til mange danskere, er kørt en stor bue uden om en del af befolkningen; festen er langtfra for alle.
Det viser det splinternye Sociale Velfærdsindeks, som Fagbevægelsens Hovedorganisation lancerer i dag. På en række områder er opsvinget ikke slået igennem – tværtimod. Fx er andelen af økonomisk fattige steget de senere år; det samme gælder børnefattigdommen og antallet af børnefamilier med arbejdsløse forældre. Danskernes økonomiske utryghed er i de seneste tre-fire år vokset i forhold til dagpenge og kontanthjælp – ligesom begge ydelser i samme periode er blevet udhulet.

Med Det Sociale Velfærdsindeks – SV25 – lancerer FH en helt ny måde at opgøre social velfærd i Danmark på. Indekset, der fremover vil blive opgjort hvert år, måler på 25 forskellige indikatorer for social velfærd.
De 25 parametre – fordelt på syv hoved områder:
Helbredsproblemer: dårligt helbred, aktivitetsbegrænsninger, langvarig sygdom
Utryghed: Ofre for kriminalitet, frygt for kriminalitet, økonomisk utryghed i forhold til hhv dagpenge og kontanthjælp
Arbejdsløshed: Bruttoledighed, langtidsledighed, ufrivillig deltidsbeskæftigelse:
Økonomiske problemer: økonomisk fattige, svært at få pengene til at slå til, bagud med regninger
Sociale konsekvenser: dårlige sociale relationer, selvmord, udsættelser af lejemål, dårlige betalere
Socialt udsatte: langvarig passiv forsørgelse, udsatte unge, ikke fuldført grundskolen, ingen kompetencegivende uddannelse.
Dårlige opvækstvilkår: børnefamilier uden forældre i beskæftigelse, social arv i uddannelse, børnefattigdom.

Se mere om fagbevægelses sociale velfærdsindeks her … https://fho.dk/blog/2019/02/06/fagbevaegelsens-nye-velfaerdsindeks-afdaekker-uligheden/