Sundhedsstrukturdebat – baggrundslitteratur og udspil

Sundhedsstrukturkommissionen har udgivet rapporten ‘Sundhedsvæsenets udfordringer’ samt en metoderapport. (22 sider) Begge dele kan hentes i dette nyhedsbrev: https://sum.dk/nyheder/2023/december/analyse-sundhedsvaesenets-udfordringer

Sundhedsstrukturkommissionen har også udgivet rapporten ‘Sammenligning af sundhedsvæsenets organisering i seks lande’. (71 sider) Rapporten kan hentes i dette nyhedsbrev: https://sum.dk/nyheder/2023/december/sammenligning-af-sundhedsvaesenets-organisering-i-seks-lande

Endvidere har kommissionen holdt møder med deltagelse af patienter og pårørende og fået udarbejdet en rapport som samler op på brugernes erfaringer med sundhedsvæsenet. Rapporten kan findes i dette nyhedsbrev: https://sum.dk/nyheder/2023/december/patienter-og-paaroerende-deler-erfaringer

Sundhedsstyrelsen har til topmødet udarbejdet oplægget ‘Muligheder og forudsætninger for omstilling til det primære sundhedsvæsen’ (9 sider). Oplægget kan hentes i dette nyhedsbrev: https://sum.dk/nyheder/2023/december/muligheder-og-forudsaetninger-for-omstilling-til-det-primaere-sundhedsvaesen

Kommunernes Landsforening har udarbejdet udspillet ‘Sundhed for de mange – et sundhedsvæsen tæt på dig og mig’ (12 sider). Udspillet kan findes i denne pressemeddelelse: https://www.kl.dk/forsidenyheder/2023/december/kl-udspil-sundhedsvaesenet-skal-taettere-paa-dig-og-mig

Danske Regioner har udsendt en kronik, begået af de fem regionsrådsformænd, ‘Der er behov for én fælles motor, som kan tage samlet ansvar for sundheden’. Kronikken kan findes i denne pressemeddelelse, hvor man også kan bore sig ned til bagved liggende oplæg til strukturdebatten: https://www.regioner.dk/services/nyheder/2023/november/der-er-behov-for-en-faelles-motor-som-kan-tage-samlet-ansvar-for-sundheden/

Februar 2024 har Kommunernes Landsforening og Praktiserende Lægers Organisation udsendt en fælles pressemeddelelse med et udspil til styrkede opgaver for det nære sundhedsvæsen og anvendelse af de ekstra 1500 læger der tilføres frem til 2035. Udspillet kan ses her: https://www.kl.dk/media/iimnsa0e/plo-og-kl-saadan-styrker-vi-det-naere-sundhedsvaesen.pdf