Møde mellem Koordineringsgruppen og Peder Hvelplund om forventningerne til en sundhedsaftale

24. januar 2022 NEAA

REFERAT AF MØDE OM ENHEDSLISTENS POSITIONER VEDRØRENDE SUNDHEDSAFTALE-FORHANDLINGER 18. januar 2022 (zoom)

Links til det samlede referat samt de endelige udgaver af de skriftlige oplæg kan findes nederst.

Deltagere:

Christiansborg: Peder Hvelplund, Liv Nanna Hansson

Fra kommuner og regioner var inviteret: Marianne Dithmer, Herlev Kommune, og Annie Hagel, Region Hovedstaden

Lægenetværket: Thea Degett

Koordineringsgruppen: Margit Velsing Groth, Line Elvien, Else Kayser, Peter Orebo Hansen (mødeleder), Niels-Erik Aaes (referat).

POH bød velkommen og introducerede mødets formål, som er at være forberedt til de kommende forhandlinger om en sundhedsaftale/sundhedsreform, samt afklare evt. offensive tiltag fra Enhedslistens side.

Marianne Dithmer og Annie Hagel præciserede at de deltog i mødet som ‘sig selv’ og ikke på mandat fra kredsen af hhv. kommunale og regionale folkevalgte.

Peder Hvelplund understregede nødvendigheden af at koordinere partiets udmeldinger på tværs af folketingsgruppen, kommunale og regionale repræsentanter og Sundhedspolitisk udvalg.

1. Forventninger til regeringens oplæg til sundhedsaftale

Peder Hvelplund orienterede: Den foregående sundheds- og sygehusreform og igangværende realisering af supersygehuse (kvalitetsfondsbyggerier) med reduceret sengetal har skabt pres på det nære sundhedsvæsen i sammenhæng med det demografisk stigende behandlingsbehov.

Alle parter og partier har presset på for en ny helhedsplanlægning på området.

Indtil nu har regeringen spillet ud med deloplæg om ‘nærhospitaler’, akutområdet og praksisområdet samt en aftale med regioner og kommuner om ‘sundhedsklynger’. Ved Folketingets forespørgselsdebat 12. januar 2022 lovede regeringen forhandlingsstart i første kvartal. Der var ikke flertal for nogen beslutningsforslag.

Peder Hvelplund forventer at blå blok vil benytte lejligheden til en ideologisk kamp for at fremme private sundhedstilbud og det frie valg, hvilket ikke er uden klangbund i befolkningen, set i lyset af de nuværende kapacitetsproblemer i det offentlige sundhedsvæsen. Emnet kan også blive gjort til en optakt til den kommende valgkamp.

Regeringen vil formentlig stile efter at lande en bred aftale, dog uden at give frit løb for de private tilbud. Enhedslistens opgave bliver at forsøge at fastholde regeringen på en velfærdsdagsorden sammen med det parlamentariske grundlag, hvor især de radikale kan volde vanskeligheder at få med.

Der er bred opbakning til det nye faglige oplæg til 10-års plan for psykiatri, og PH forventer at der kan laves en bred ‘rammeaftale’ inden sommeren, til løbende finansiering og implementering hen ad vejen.

Fra diskussionen kan fremhæves:

• Ligestilling af det somatiske og det psykiatriske sundhedsvæsen bør have en fremtrædende plads i en sundhedsaftale

• Den såkaldte ‘frisætning’ af kommunerne på ældreområdet kan let risikere at ende i minimal-løsninger, der giver øget plads til tilkøb af private serviceydelser

• De igangværende frikommuneforsøg bliver evalueret senere. Forsøgene har meget handlet om at ophæve/begrænse borgerens frie valg.

• Personalemangel og -rekruttering er et altoverskyggende problem i kommuner og regioner. Indsættelsen af ‘erstatningspersonale’ med andre/lavere uddannelser medfører en faglig udvanding

2. Partiets positioner i de kommende forhandlinger

POH introducerede det udsendte forslag til ‘forventningspapir’ i 8 punkter, samt et kritisk baggrundspapir om regeringens hidtidige udspil. Forventningspapiret blev gennemgået punkt for punkt. I det følgende omtales kun de væsentligste gennemgående synspunkter:

Ad 1. Social lighed i sundhed:

• oplægget skal ikke være alt for konkret og specifikt

• tilslutning til en 10-års plan, evt. som led i en folkesundhedslov

• patienternes kontaktpersoner skal fremhæves; især væsentligt for de socialt udsatte. Mange tiltag har været iværksat uden rigtig at slå igennem

• uligheden har også en geografisk dimension og der er ulighed i prioriteringen af forskellige diagnoser; prioritering kan tages med

• sundhedsindsatsen skal kobles med en social indsats for de udsatte grupper

• det forsikringsdækkede marked for sundhedsydelser er allerede i dag rigtig stort

Ad 2. Udbygning af det nære sundhedsvæsen og 3. Bedre samarbejde mellem læger, regioner og kommuner:

• de to afsnit slås sammen

• der skal næppe være sundhedshuse med regionale funktioner i alle kommuner, ét sygehus skal jo levere personale og ydelser til flere sundhedshuse (nærhospitaler)

• alle kommuner har kommunale sengepladser til aflastning og forebyggende indlæggelse

• sundhedshusene vil være gode rammer for tværfagligt samarbejde med den sociale sektor og med de psykiatriske tilbud

• sundhedshusenes indhold skal afspejle behovene i lokalområdets befolkning, men indhold og samarbejdsrelationer skal være dynamiske

• det øgede samarbejde kræver personale, men i regeringens tidligere udspil er kun afsat anlægsmidler til nærhospitalerne

• kommunernes større rolle kræver nationale kvalitetsstandarder, inden for hvilke der skal være metodefrihed. Ressourcerne skal følge med

Ad 4. Borger- og medarbejderinvolvering:

• borgerinvolveringen kan give de udsatte grupper en stemme. Erfaringsvis skal debatten lægges i et meget konkret leje

• medarbejderinvolvering har været afprøvet i Region Hovedstaden

Ad 5. Det akutte sundhedstilbud:

• 112-problemerne er landsdækkende, omend i forskelligt omfang

• ventetiden er problemet, men folk får den rette hjælp

• punktet kunne udbygges til hele den præhospitale kæde, inkl. kommuner, vagtlæge,

• præhospitale tilbud og akuthospitalerne

Ad 6. Tobaksafgifter:

• forslaget vil give problemer (internt) i relation til de socialøkonomiske konsekvenser

• tobakken er en ulighedsskabende faktor, kompenserende foranstaltninger skal muligvis med

• forslaget kan rettes mere mod at forebygge rygestart

• Peder og Liv anser det ikke for sandsynligt, at emnet vil indgå i den kommende sundhedsreform

Ad 7. Løn- og arbejdsvilkår:

• emnet bliver næppe en del af en sundhedsaftale. Der er en forespørgselsdebat undervejs, dato bliver meldt ud

• arbejdsvilkårene er et folkesundhedsproblem både fysisk og mentalt

• kommunerne mangler især SOSUere

• forebyggelse af sygefraværet rummer et stort arbejdskraftpotentiale

Ad 8. Behandlingsgaranti:

• ingen bemærkninger til teksten

Forventningspapiret revideres af POH med afsæt i de faldne kommentarer og rundsendes til mødets deltagere.

3. Offentlig markering omkring den kommende sundhedsaftale?

POH henviste til det udsendte udkast til debatindlæg, som både vil være en sundhedspolitisk markering, men også lægge pres på regeringen.

Peder Hvelplund oplyste at partiets folketingsgruppe holder møde 24. januar, hvor de politiske prioriteringer frem mod valget skal drøftes. Da sundhedspolitikken tegner til at blive en ideologisk kampplads, kan en udmelding fra Christiansborg være meget relevant og udkastet til debatindlæg er et godt grundlag at arbejde videre på.

Peder og Liv melder tilbage om den videre proces.

Else Kayser understregede nødvendigheden af at folketingsgruppen, grupperne af hhv. de kommunale og regionale repræsentanter samt sundhedspolitisk udvalg taler med en fælles stemme og advarede mod at én af parterne ”løber med kødbenet” – en betegnelse alle mødets deltagere kunne bifalde!

4. REKOKO 2022 – regional- og kommunalpolitisk konference

Konferencen finder sted 5-6. februar 2022 i Middelfart og der er lørdag den 5/2 indlagt 1½ times workshop om sundhedspolitik. Der skulle være åbent for tilmelding.

Liv Nanna Hansson vil gerne have bistand til at udforme programmet for workshoppen, som blandt andet skal fokusere på de hidtidige udspil fra regeringen, indkredsning af det mulige forhandlingsrum og udpegning af en baggrundsgruppe, der kan være i beredskab under forhandlingerne.

Peter Orebo Hansen og Annie Hagel går ind i arbejdet med workshop-programmet.

Sundhedspolitisk udvalgs Koordineringsgruppe havde yderligere et par interne punkter at vende, hvorfor Peder, Liv, Marianne og Annie checkede ud af mødet.

5. Punkter for Koordineringsgruppen

Baggrundsgruppen for psykiatriplanlægningen

Marianne Frederik har forladt baggrundsgruppen for psykiatriplanlægningen, hvorfor en ny repræsentant for regionsrådene skal findes. Line lægger vægt på hensynet til gruppens tværfaglighed.

Else oplyste at Enhedslistens valgte regionsrådsmedlemmer i starten af februar udpeger repræsentanter til Danske Regioners udvalg. Det vil være naturligt at repræsentanten i det psykiatrirelaterede udvalg indgår i baggrundsgruppen.

Dette var der tilslutning til.

Medlemsmøde foråret 2022

Margit har bedt Peder og Liv om (og rykket for) datoforslag, hvor et kommende medlemsmøde for Sundhedspolitisk udvalg kan afholdes.

Mødet skal som tema have opfølgning på mødet juni 2021 om ulighed i sundhed, herunder med en fremlæggelse af erfaringerne fra projektet ‘Broen til bedre sundhed’. Endvidere er der – bl.a. af hensyn til det formelle – punkter om udvalgets arbejde, valg til Koordineringsgruppen samt forelæggelse af forslag til kommissorium for udvalget.

Kommende møder i Koordineringsgruppen

Mødekalender er i støbeskeen.

Niels-Erik Aaes(ref.)

Mødereferatet i pdf-version kan findes her:https://sundhedspolitisk-udvalg.enhedslisten.dk/wp-content/uploads/sites/126/2022/01/Mødereferat-koo-180122b.pdf

Oplæg om Enhedslistens forventninger til en kommende sundhedsaftale kan findes her: https://sundhedspolitisk-udvalg.enhedslisten.dk/wp-content/uploads/sites/126/2022/01/Enhedslisten-forventninger-til-en-sundhedsaftale-endelig.pdf

Notatet ‘Kritik af “Tættere på II”‘ kan findes her: https://sundhedspolitisk-udvalg.enhedslisten.dk/wp-content/uploads/sites/126/2022/01/Enhedslistens-kritik-af-_Tættere-på-II_-endelig.pdf