Møde i Koordineringsgruppen 14. december 2023

Koordineringsgruppen

NEAA 18 12 2023

Referat af møde i Koordineringsgruppen 14. december 2023

Til stede: Margit Velsing Groth, Bernard Jeune, Peter la Cour, Kristjar Skajaa, Niels-Erik Aaes
Afbud: Else Kayser

1. Evaluering af landsmødet generelt
Landsmødet var vellykket, men stadig finder vi mødedeltagelsen lav: 8-10 medlemmer ud over Koordineringsgruppen. Se videre under pkt. 4.

2. Opfølgning vedr. beretning
Beretningen må anses for taget til efterretning. Beretningen lægges på hjemmesiden og indsendes til HB med henvisning til kommentarerne om samspillet med partiet centralt.

3. Opfølgning vedr. kommissorium
Peter havde fremsendt nyt forslag til ændring i kommissoriet, som Koordineringsgruppen tiltrådte.
Kommissoriet ajourføres og indsendes til FU til godkendelse.

4. Aktivering af medlemmer
I landsmødet blev det fremført at sundhedsområdet havde øget interesse blandt Enhedslistens medlemmer (måske især de ældre?) og at afdelingerne var en god vej til at aktivere medlemmer.
Andre har dog erfaring for at at fremmødet til afdelings(tema)møder også er magert.

Idet vi går ud fra at udvalg og netværk rummer relativt aktive medlemmer, vil vi prøve at arbejde mere målrettet med at invitere relevante udvalg og netværk til vores temamøder. Eventkalenderen må bruges bedst muligt.

NE foreslog at de lokale afdelinger inddrages i udformningen af et valggrundlag for KRV25. Se pkt. 7.

5. Temamøder for 2024
Børn og unge/mistrivsel:
Margit har kontakt med psykolognetværket om et møde med fokus på hhv. børn og unges trivsel og mistrivsel. Afholdes slut februar/start marts.

Socialt udsatte mænd:
Kristjar og Else
overvejer oplæg fra en socialoverlæge, Kirkens Korshær (Peters forslag) og et forsorgshjem. Mødet afholdes i april/maj.

Nære sundhedsvæsen/nærhospitaler:
Centralt er dette sat på hold i afventen af Sundhedsstrukturkommissionen. Vi forventer at et møde om emnet giver sig selv, når kommissionens udspil offentliggøres.

Kristjar foreslog, at der nedsattes skrivegruppe(r) til vores program i kølvandet på temamøder. Tages op igen når vi indleder programprocessen.

6. Sundhedsstrukturdebatten
NE har på hjemmesiden lagt rapporter fra Strukturkommissionen og Sundhedsstyrelsen samt udspil fra KL og DR til Kommissionens topmøde 8. december 2023. Der foreligger ikke noget referat af dagen endnu.

Indtil videre peges der på øget digital kontakt mellem patienter og behandlere samt udvidet rolle og funktion for almen praksis. Begge dele kræver investeringer med nye penge.

7. Programarbejde
Vi minder hinanden om, at vi til første møde i 2024 hver nedfælder en side med vores tanker om behovet for revision af delprogram og evt. handlingsplan.

Første møde er nu flyttet til torsdag den 1. februar 2024! Vores oplæg skal gerne udveksles en uge før, tak.

På landsmødet blev fra medlemmer udtrykt ønsker om mindre analyse og flere konkrete forslag. Det peger på at vores programrevision bør følges op af udspil til valggrundlag på det sundhedspolitiske område med sigte på både regioner og kommuner. I lighed med vores oplæg til partiets sundhedspolitiske udspil i 2022. Skal i givet fald laves inden udgangen af 2024.

8. REKOKO 2024
Konferencen afholdes 27-28. januar 2024.
Se det foreløbige program her:
Kommunal Konference – KOKO 24 – VORES ENHEDSLISTEN

9. Honorering af oplægsholdere fremadrettet
NE orienterede om tilsagnet fra FU. Procedure for udbetaling kendes endnu ikke. Vi blev enige om naturalier til en beløbsramme på 300 kr. pr. oplæg, og at medlemmer af Enhedslisten ikke honoreres.

10. Mødekalender
Jfr. pkt. 7 ser mødekalenderen nu sådan ud:
1/2 – 29/2 – 21/3 – 25/4 – 30/5