Møde i Koordineringsgruppen 30. marts 2023

torsdag den 30. marts 2023 kl. 19.00-21.00 på Zoom

1. Nyt fra Borgen
    ved Peder
    Peder var desværre blevet forhindret i at deltage i mødet.
  1. Temamøde om ulighed, dagsorden og dato
    Programmet til den 26.4 blev godkendt og Kristjar sender det ud til hele Sundhedspolitisk udvalg og beder Niels-Erik om at uploade det på hjemmesiden.
  2. Orientering om ME arbejdsgruppe
    Der har meldt sig 6 personer til arbejdsgruppen og Kristjar rundsender kontaktoplysningerne til hver af gruppens medlemmer. Gruppen kan herefter selv organisere arbejdet.
  1. Orientering om lægenetværket
    Via Enhedslistens fagpolitiske organisator Jacob Mathiasen mødtes en lille flok læger fra partiet på zoom. Der var enighed om at re-aktivere lægenetværket, og i første omgang besluttedes det at afholde zoom møde sidste tirsdag i hver måned fra kl 20.30-22.00. Alle i netværket bliver inviteret. Emnerne for mødet er aktuelle sundhedspolitiske emner og etiske problemstillinger. Netværket skal tænkes som et supplement til sundhedspolitisk udvalg, idet der håbes på, at der kan aktiveres flere læger til sundhedspolitisk udvalg.
  2. Kønsusikkerhed – har Ehl en politik ?
    Debatten om kønsidentitet/kønsusikkerhed og eventuelle indgreb overfor dette er blusset op i partiet ikke mindst i forhold til hvordan partiet stiller sig til et forslag fra Nye Borgerlige i Folketinget om at forbyde hormon- og kirurgisk behandling af børn under 18 år, der ønsker kønsskifte. Debatten i partiet bærer noget præg af manglende konkret viden om emnet. Koordinationsgruppen blev derfor enige om at arrangere et møde i regi af sundhedspolitisk udvalg om problemstillingen. Til mødet inviteres fagfolk, der beskæftiger sig med området og som har klinisk kontakt med børn, der kæmper med kønsusikkerhed. Margit er ansvarlig for dette arrangement. Mødet vil formentlig finde sted sidst i august eller først i september.
  3. Evalueringen af betydningen af Enhedslistens udvalg
    Margit orienterede om ønsket fra mange i partiet om at udvalgene skulle have mere indflydelse på partiets politikområder. Problemstillingen bliver behandlet på det kommende årsmøde. Sundhedspolitisk udvalg er med til at stille forslag til årsmødet om en styrkelse af udvalgenes rolle i partiet.
  4. Enhedslistens sommerlejr.
    Vi har modtaget en opfordring fra sommerlejrudvalget om et oplæg fra Sundhedspolitisk udvalg på sommerlejren. Ingen af dette mødes deltagere var i stand til at stille op på det pågældende tidspunkt. Vi vil spørge Else Kayser eller Niels-Erik om de kan. Alternativt et eller to medlemmer af sundhedspolitisk udvalg – SIG TIL !
  5. Fastlæggelse af datoer for de 2-4 åbne møder i sundhedspolitisk udvalg
    Der er planlægges følgende møder (zoom møder):
    – den 26.4 (ulighed i Sundhed)
    – august/september (kønsusikkerhed)
    – november/december (rapportering fra ME arbejdsgruppen)
  6. Næste møde i Koordineringsgruppen
    Fastsat til 27/4