Møde i Koordineringsgruppen 30. august 2023

Koordineringsgruppen

NEAA 0609-23

Referat af møde i Koordineringsgruppen onsdag den 30. august 2023 kl. 19-21 på Zoom

Deltagere: Kristjar Skajaa, Bernard Jeune, Margit Velsing Groth, Peter la Cour, Else Kayser, Peder Hvelplund, Niels-Erik Aaes

1. Nyt fra partiet

Ny fordeling af ordførerskaber:
Peder
har fået udvidet sit felt med ordførerskab for klima, natur og miljø. Emnerne har et stærkt sekretariat bag sig, så Peders indsats på sundhedsområdet fortsætter indtil videre.

Pelle Dragsted er som politisk ordfører friholdt for sagsområder, for at kunne være mere tværgående og udadgående.

Prioriterede politikområder:
Ifølge vedtagen arbejdsplan 2023-25 prioriteres særligt klima, fagligt arbejde, kommunalt oprør samt fred.
Peder forsikrer at de velfærdspolitiske områder fortsat vil være centrale og at det kommunale oprør også omfatter regionerne. Se i øvrigt pkt. 3.

HB-kontakt for Sundhedspolitisk udvalg:
Er så vidt vides ikke udpeget. Peder undersøger.

2. Opsamling på mødet 29. juni 2023

Forslag vedr. rammer for prakisklinikker: Vi fik ikke leveret noget bidrag.
Forslag vedr. ME-spørgsmål til sundhedsministeren: Se pkt. 8.
Debat om aktiv dødshjælp/assisteret selvmord: Baggrundsnotat er lovet fra Liv, men endnu ikke igangsat.

3. Nyt fra Borgen i øvrigt

Forslaget til Finanslov for 2024 mv. offentliggøres nu. Regeringen kører fortsat velfærdsområderne stramt, herunder også sundhed og psykiatri, hvor de ekstrabevillinger, regeringen bryster sig af, slet ikke står mål med behovet.
For Enhedslisten bliver opgaven at øve kritik med afsæt i de faktiske forhold i sygehuse mv.

Else og Kristjar har begået en kronik om budgetforhandlingerne i Region Midt som et absurd teater. Søges afsat til JP og til Midtjyske aviser.
Peder giver tilsagn om et ‘studiebesøg’ på AUH.

Peder bekræfter Elses bekymring om at der kører en borgerlig ‘Løkke-masterplan’ i retning af privat markedsbaseret velfærd, drevet frem af bl.a. den økonomisk klemte offentlige velfærd, og med det lange sigte at nedlægge regionerne. Socialdemokrater er klemt og splittet i den politiske sandwich. Margit har meldinger fra sygehusene om fortsat personaleflugt.

Peters påpegning af de stærkt stigende medicinudgifter i regionerne sammenholdt med rekordoverskud i medicinalindustrien, oplyser Peder, at der arbejdes på et udspil om medicinalindustriens forskning og om evt. offentlig produktion af ‘kritisk medicin’.

4. Temamøde om Lægeforeningens rapport om forebyggelses-potentiale

Kristjar har tilsagn fra Helga Schultz, Lægeforeningen, om at forelægge foreningens rapport og fra Morten Grønbæk, Center for Sundt Liv og Trivsel, om børn og unges trivsel.
Kristjar vil hurtigt fastlægge en dato i uge 39-40 (slut september-start oktober) samt afklare stikord til oplæggene. OBS. SIDSTE NYT: Dato fastlagt til 27. september 2023!

Peder oplyser at regeringen i september vil komme med et forebyggelsesudspil med begrænsede forslag inden for forskellige felter.

Else foreslår infektioner og pandemier taget med som deltema til mødet, hvilket der var tilslutning til.

5. Temamøde om privatisering i sundhedsvæsenet

Program for mødet den 24. oktober er godkendt af oplægsholderne og udsendes til medlemmerne og lægges på hjemmesiden. Reminder i starten af oktober.
Senior- og ældrepolitisk udvalg er adviseret.

Mødet annonceres i partiets eventkalender. Else formidler til regionsrådsmedlemmerne (er allerede gjort). Kristjar formidler til Lægenetværket.

Se drøftelsen om yderligere temaer under pkt. 11. Eventuelt.

6. Udvalgs- og netværkstopmøde 16. september 2023

Else vil gerne deltage. Niels-Erik spørger til muligheden for deltagelse via zoom.
Peder oplyser at folketingsgruppen prioriterer at deltage, da det er vigtigt at få afstemt forventningerne gensidigt. Udvalgene er meget forskellige, det kan være problematisk at inddrage meget små udvalg i partiets politikformulering.
Niels-Erik efterlyser mere fleksibilitet i partiets vedtægter om udvalg, netop pga. udvalgenes forskellige størrelse og arbejdsform.

7. Invitation fra Uddannelsespolitik udvalg til møde 2. september 2023

Til orientering. Mødet (på Zoom) omfatter oplæg om professionsbachelor-uddannelserne fra Frida P. Groth Rasmussen. Invitationen videresendt til vores medlemmer.

8. Nyt fra ME-fronten

Bernard og Peter orienterede:

Spørgsmål til ministeren: Har hidtil givet misvisende svar. Peter udformer et spørgsmål om de dedikerede senges hidtidige anvendelse og effekt. Peder bifalder.

Høring med international deltagelse: Idéen fastholdes. Peder vender den med Anders Kronborg (S).

Redegørelse om Long Covid og vaccineskader: Bernard nærlæser SST’s redegørelse. Seneste: SST foreslår ikke LC-patienter henvist til centre for funktionelle lidelser, hvilket kunne indikere en åbning også i forhold til ME.
Peder oplyser at vaccineskader drøftes i Folketingets Epidemiudvalg med henblik på at afklare anerkendelse og evt. erstatning.

ME-støtteteams for kommunerne: Den tidligere projektansøgning blev afvist i udvalget vedr. SSA-reserven (social-sundhed-arbejdsmarked). Peder mener den kan genfremsættes.

Bernard har gennemskrevet og udvidet (!) sin redegørelse om den internationale forskning om ME. Sender nu redegørelsen til udvalgte lægelige kolleger og videnskabs-jounalister.

9. Opdatering af programgrundlag

I erkendelse af at emnet er svært at få passet ind i Koordineringsgruppens løbende arbejde, foreslår Niels-Erik at der afsættes et helt dagsordensfrit møde til punktet i 2024, som er skudår! Det kunne f.eks. være torsdag den 29. februar.

10. Mødekalender ser foreløbig sådan ud:

– ons d, 27/9: Temamøde om forebyggelse jfr. pkt. 4
– tors d. 28/9: Koordineringsgruppe
– tirs d. 24/10: Temamøde privatisering jfr. pkt. 5
– tors d. 26/10: Koordineringsgruppe
– tors d. 30/11: Landsmøde
– tors d. 14/12: Evt. Koordineringsgruppe

Der blev nikket til kalenderen.

11. Eventuelt

I løbet af mødet lykkedes det Else at skyde yderligere to mødetemaer af, som der var almindelig tilslutning til:
– ledelse i sundhedsvæsenet med afsæt i Helene Probst’s kronik om ‘møgsager’ i RM.
Kan evt. indgå som ekstra tema til udvalgets landsmøde 30. november 2023. Else kontakter Helene.
– Sundhedsstyrelsens opgaver, struktur, kompetencer og magt. Kan indgå i 2024. Evt. oplæg ved Søren Brostrøm.

Ref: Niels-Erik Aaes