Møde i Koordineringsgruppen 22. maj 2023

Koordineringsgruppen

NEAA / 250523

Referat af møde i Koordineringsgruppen mandag den 22. maj 2023 kl. 19.00-21.00 (Zoom)

Deltagere: Peter la Cour, Bernard Jeune, Else Kayser, Kristjar Skajaa, Peder Hvelplund, Niels-Erik Aaes (ref.)
Afbud: Margit Velsing Groth

1. Check af dagsorden og velkommen tilbage til Liv
    Dagsorden godkendt.
    Peder vil prioritere at deltage i møderne med Koordineringsgruppen, mens Liv prioriterer det sekretariatsmæssige arbejde mv.

2. Nyt
    a. Borgen ved Peder:

– Regeringen offentliggør en sundhedspakke ”Kræftplan V”, der bl.a. skal sikre at behandlingsfristerne overholdes bedre.
    – Der nedsættes nu et Psykiatriråd til at følge implementeringen af psykiatriplanen.

– FT-gruppen arbejder med et udspil til offentliggørelse ved årsmødet i weekenden, vedr. stop for stråmandsklinikker på almen praksisområdet og støtte til regionsklinikker.
    – Enhedslistens Sundhedsudspil fra 2022: ”Et styrket sundhedsvæsen med fri og lige adgang” – som Sundhedspolitisk udvalg bidrog til! – tages op i et indslag i årets Folkemøde.
    b. ME-gruppen:
    Efter sundhedsministerens ikke-svar har gruppen fulgt op med 3 nye spørgsmål om diagnostik og behandling. Svar ventes medio juni. Fink & al. sidder åbenbart tungt på Sundhedsstyrelsen, men vi håber på at der er tale om langsom modning.
    Kommende initiativer kan være en kontakt til Danske Regioners sundhedsudvalg og ME-foreningens evt. foretræde for Folketingets sundhedsudvalg.
    c. Region Midtjylland-sagen:
    Vi vurderer, at billedet af efterslæb og overskridelser af behandlingsfrister er det samme i alle regioner, så tilførsel af midler er nødvendig. Men det store fokus på kræftområdet er også et resultat af en stærk patientorganisation inden for en ofte dødelig sygdom.
    Prioriteringen af ressourcer til kræftbehandlingen rejser en prioriteringsdiskussion, set i forhold til andre nødlidende områder, f.eks. psykiatri, hvor der er stor overbelægning i Region Midt.

3. Debat om abortgrænsen
    Vedr. processen: Debatten rejst af Pernille Skipper sidste år og drøftet principielt i Koordineringsgruppen i januar 2023. Tværfaglig konference afholdt omkring 1. maj 2023. Debatindlægget udformet i fællesskab af Rosa Lund som ligestillingsordfører og Peder som sundhedsordfører plus de respektive rådgivere. Forslag vedr. 22 ugers grænse clearet med div. berørte eksterne parter.
    Indlægget blev tilsendt Koordineringsgruppen 10. maj og derefter offentliggjort ca. 15. maj. Der har været en del kritiske røster med ønske om mere debat inden offentliggørelse.

Peder beklager den sene inddragelse af Sundhedspolitisk udvalg i processen.
    Synspunkter modtaget fra Mogens Elmer, Anne-Marie Nybo og Torben Conrad vil blive kommenteret fra FT-sekretariatet.

Vedr. det sundhedsfaglige: Forslaget om en grænse midt imellem 20-ugers scanningen og 24-ugers levedygtighedskriterium synes velafbalanceret, men levedygtigheden flytter sig hele tiden med ny teknologi, og der er hensyn til personalets etik på spil. Koordineringsgruppens flertal havde foretrukket et lidt mere forsigtigt udspil.
    Et væsentligt mål for forslaget er at sikre kvindens egenbestemmelse i alle tilfælde, så de nuværende samråds opgave udgår. I stedet lægger vi vægt på øget rådgivning og støtte til kvinder med ønske om sen abort.
    24. maj afvikles en høring på Christiansborg. Antagelig vil en lovgivning efter politiske forhandlinger falde anderledes ud.

4. Medlems/Temamøder i 2023

a. Privatisering i sundhedsvæsenet: Forskningsledere i VIVE, SDU og KU kontaktet uden konkret udbytte. Niels-Erik går videre med Mickael Bech, SDU, Erik Jylling, Danske Regioner og – for at inddrage internationale forhold – Flemming Konradsen, KU
    b. Fællesmøde med Senior- og ældrepolitisk udvalg: Vi er positive over for gensidige invitationer til temamøder generelt og fællesmøder om fælles emner. Forslag hertil:
    – privatisering, jfr. ovenfor, gælder i høj grad også plejesektoren;
    – brugen af frivillige og pårørende i opgaveløsningen;
    – multisyge er en udfordring i både sundheds- og socialområdet.
    c. Lægeforeningens rapport om forebyggelsesindsatser (kan ses på hjemmesiden):
    Tilslutning til dette forslag. Kristjar kontakter i første omgang FAYL’s formand Helga Schultz, ellers går vi videre til foreningen. Sigte på afholdelse efter sommerferien.
    d. Dato for årsmøde: Årsmødet skal have et tema samt afrapportering fra ME-gruppen, derudover standard-dagsorden. Datoforslag: Torsdag den 30. november 2023. Checkes med Peder.

5. Årsmødeforslag om udvalgens rolle

Årsmødehæfte 2, forslag 9.13, indeholder medlemsforslag om inddragelse af udvalgene, men emnet indgår også i HB’s arbejdsplan. Else oplever spirende forståelse for sagen i HB.
    Da Else forlader HB med det kommende årsmøde, bliver det ekstra nødvendigt at opbygge og fastholde forbindelsen med den kommende HB-kontakt for Sundhedspolitisk udvalg.

6. Tobaksforebyggelse. Sag fra Brønderslev Kommune.

Et forslag om røgfri arbejdsplads blev nedstemt af byrådet, bl.a. med Enhedslistens stemme. MED-udvalgene var delte i spørgsmålet.
    Niels-Erik skriver til vores byrådsmedlem og spørger til hendes begrundelser samt gør opmærksom på de sundhedsmæssige aspekter.

7. Ajourføring af programgrundlag

Koordineringsgruppen vurderer, at størstedelen af indholdet i det sundhedspolitiske delprogram fra 2017 er holdbart, og det samme gælder handlingsplanen. Men begge dele bør principielt undergå en opdatering og gennemskrivning og vægtning af aktuelle perspektiver. Vi er også enige om behovet for at samle mere systematisk op på temamøderne i form af ‘knopskydninger’ til programmerne.
    HB vil bede udvalgene om udspil til grundlag for kommunal- og regionsvalget i 2025.
    Koordineringsgruppen vil prioritere ajourføring af programmerne i det kommende (halv)års møder, hvor der afsættes tid til fælles gennemgang af et hovedafsnit ad gangen.

8. Mødekalender

– Dato for næste Koordineringsgruppemøde: 29. juni kl. 12.00 – 14.00 på Zoom.
    – Koordineringsgruppemøder i 2. halvår: Vi fastholder sidste torsdag i hver måned: 31/8 – 28/9 – 26/10 – 30/11 (evt. som årsmøde) – evt. 14/12. Normalt kl. 19-21 på Zoom.

Intet.

Ref: Niels-Erik Aaes