Møde i koordineringsgruppen 22. februar 2021

Sundhedspolitisk koordineringsgruppe
Sundhedspolitisk udvalg

Referat af møde i sundhedspolitisk koordineringsgruppe 22. februar 2021

Til stede: Margit Velsing Groth, Claus Jensen, Peter Orebo Hansen, Niels-Erik Aaes
Afbud fra Else Kayser og Pia Weise Pedersen.

1. Check af dagsorden
Supplerende punkter tages under Eventuelt (pkt. 7)

2. Temamødet om psykiatri 25. februar
Der er tilmeldt 27 deltagere. Dagsorden med zoomlink udsendes 2 dage før mødet. I dagsorden præciseres nedsættelsen af en følgegruppe for psykiatriplanlægningen.
Peter påtager sig at være generel mødeleder og opsamler. Niels-Erik tager referat. Forsamlingen spørges om det er ok at Claus lydoptager mødet.
Temamødets formål er at inspirere til og indkredse mulige målsætninger for psykiatriens udvikling, som Enhedslisten bør prioritere særligt, og som Pernille Skipper kan spille ind i de kommende forhandlinger. Diskussionen kan blive kompliceret på grund af forskellige faglige indfaldsvinkler til psykiatrien. Merete Nordentoft anfører i sin bog (se indbydelsen) en række overordnede satsningsområder for fremtiden, mens Dansk Psykiatrisk Selskab i sin pamflet har oplistet en række kvantificerbare målepunkter.

Peter laver sidste check med Merete Nordentoft, mens Margit checker med Pernille eller Liv.
Claus vil gerne være kontaktperson for en kommende følgegruppe.
Niels-Erik og Peter udarbejder et konklusionsreferat fra mødet, der kan bruges som grundlag for det videre arbejde.

3. Temamøder i resten af 2021
Koordineringsgruppen vil arbejde på at afholde endnu et temamøde via zoom i juni, med emnerne ulighed i sundhed og indholdet i en evt. kommende folkesundhedslov.
Den sociale ulighed i sundhed er en kernesag for Enhedslisten på grund af sammenhængen til strukturelle forhold i samfundet som helhed. Problemerne og mulige indsatser er senest belyst i rapporter fra Sundhedsstyrelsen og Københavns Universitet.
En række organisationer har i efteråret 2020 spillet ud med en opfordring til at lave en folkesundhedslov, der skal opprioritere sundhedshensyn i alle sektorer.
Vi ønsker en diskussion der kan afklare hvilke ‘værktøjer’ en lov skal omfatte for at kunne fremme initiativer, der øger folkesundheden generelt og modvirker uligheden i sundhed. Sådanne systemiske værktøjer som vi ser i f.eks. klimaloven, ser jo ikke ud til at være nok til at ændre på de grundlæggende prioriteringer.
Vi aftalte at udarbejde et skitsekoncept for et sådant temamøde og på dette grundlag rette henvendelse til mulige oplægsholdere.
Efteråret 2021 vil være præget kommune- og regionsvalget. Hvis og når regeringen spiller ud med en sundhedsreform, vil det være godt at være forberedt. Vi tager dette op i koordineringsgruppens næste møde.

4. Interessegruppe om elektromagnetisk stråling og sundhed
Et medlem af sundhedspolitisk udvalg, Lisbet Skou, foreslår efter en debat i sin lokalafdeling at der oprettes en interessegruppe om elektromagnetisk stråling og sundhedspåvirkninger, til at gennemgå eksisterende forskning på området.
Det er koordineringsgruppens opfattelse at sundhedsrisici ved elektromagnetisk stråling er belyst og diskuteret så grundigt det er muligt, og bl.a. kommer til udtryk i Sundhedsstyrelsens anbefalinger om mobilbrug. Vi kan derfor ikke prioritere denne problemstilling i udvalgets arbejde, men hjælper gerne med at formidle en henvendelse til udvalgets medlemmer.
Margit kontakter Lisbet herom.

5. Gennemgang af sundhedspolitisk udvalgs medlemskreds
Koordineringsgruppen har længe haft et ønske om at gå medlemskredsen nærmere igennem for at udpege evt. særlige kompetencer på udvalgte områder, som kunne bringes i spil i udvalgets arbejde.
Vi aftalte at Peter og Niels-Erik telefonisk gennemgår listen samt de supplerende oplysninger om uddannelse og beskæftigelse, som Niels-Erik har fundet. Tages op i koordineringsgruppens næste møde.

6. Regionspolitisk program for Nordjylland
Programmet foreligger endnu kun som forslag. Koordineringsgruppen var enig om, at programmet for så vidt angår sundhed og psykiatri er særdeles grundigt og rummer en række konkrete brugbare forslag.
Niels-Erik prøver at fremskaffe valggrundlag for de øvrige regioner, når de foreligger.

7. Eventuelt

Regions- og kommunepolitisk konference 23. januar 2021: Peter og Niels-Erik holdt oplæg om sundhedsområdet ved konferencen for omkring 25 kandidater til det kommende valg. Det gav anledning til en del erfaringsudveksling mellem deltagerne. Oplæggets pp-slides er efterfølgende udsendt til deltagerne.

Covid-kontaktopsporing: Den igangværende massive oprustning af testindsatsen vil ikke være virkningsfuld uden en samtidig styrkelse af kontaktopsporingen, der stadig lider af tydelige mangler trods flere løfter om en styrkelse. Peter retter henvendelse til Peder Hvelplund om at give opsporingsindsatsen øget fokus i genåbningsstrategien.

Epidemiloven: Flere partier har ønsket en udsættelse af lovens vedtagelse, idet der på det seneste er kommet en del ny kritik og ændringsforslag, blandt andet i forhold til brug og mulig misbrug af personoplysninger. Seneste nyt: Loven evalueres i efteråret.

I koordineringsgruppen kan vi støtte at der bliver god tid til at gennemarbejde lovforslaget, og vi beklager også at den sundhedsfaglige rådgivning til det politiske system er nedprioriteret i forslaget, blandt andet i form af Sundhedsstyrelsens reducerede rolle.

Koordineringsgruppens næste møde er 6. april 2021

Ref: Niels-Erik