Møde i Koordineringsgruppen 17.maj 2021

Sundhedspolitisk Koordineringsgruppe

Referat af møde i Sundhedspolitisk Koordineringsgruppe 17. maj 2021 (zoom)

Til stede: Margit Velsing Groth, Line Elvien, Claus Jensen, Peter Orebo Hansen, Niels-Erik Aaes (ref.)
Afbud: Else Kayser

1) Præsentationsrunde
En særlig velkomst til Line Elvien, nyt medlem af Koordinationsgruppen. Til gengæld er Pia Weise Pedersen udtrådt på grund af arbejdspres.

2 Nedsættelse af Psykiatrisk Baggrundsgruppe
Alle, der blev opfordret, har svaret positivt tilbage om deltagelse i baggrundsgruppen, der dermed får en passende størrelse og bred sammensætning.
Line Elvien har tilbudt at fungere som baggrundsgruppens kontaktperson.
Niels-Erik orienterer gruppen om dens sammensætning og kontaktperson samt varsler et introduktionsmøde inden for en måneds tid.
Peter kontakter Liv Hansson om tidspunkt for introduktionsmøde.

3) Rekruttering af medlemmer til Koordineringsgruppen
Vi sendte et motiverende brev ud til en halv snes medlemmer af Sundhedspolitisk udvalg. Halvdelen har efter en rykker reageret, og én – Line Elvien – har svaret positivt.

4) Temamøde om social ulighed i sundhed 10. juni 2021
Til dato har vi fået 14 tilmeldinger ekskl. koordineringsgruppen.
Indbydelsen er sendt ud til:
-sundhedspolitisk udvalgs medlemmer
-lægenetværket og psykolognetværket
-kontaktpersoner for andre velfærdsudvalg (social, undervisning, arbejdsmiljø, ældre) med henblik på videreformidling
-vores folketingsordførere for de tilsvarende politikområder

Endvidere er indbydelsen formidlet til kommunal- og regionspolitikere og -kandidater gennem Lokalpolitisk nyhedsbrev. Mødet annonceres på partiets fælles event-kalender og er dermed åbent for alle.
Niels-Erik sender en reminder til medlemmer af udvalget. Line formidler indbydelsen til opstillede kandidater via en FB-gruppe.

Rollefordelingen i temamødet aftalte vi som følger: Margit byder velkommen, Peter er ordstyrer, Niels-Erik tager referat, støttet af Claus som optager lyd – det skal dog godkendes af deltagerne.
Vi diskuterede mødets formål, som ikke er konkrete vedtagelser af politik, men en generel introduktion til uligheden og de handlemuligheder, der findes. På det grundlag kan vi indkredse mulige konkrete initiativer, som der kan arbejdes videre med, blandt andet med sigte på det opfølgende møde i efteråret. Endvidere kan det give basis for politiske indspil til regeringens kommende sundhedspolitiske redegørelse.
Ved mødets slutning vil Peter opfordre interesserede til at medvirke i tilrettelæggelsen af det opfølgende temamøde.

5) Årsberetning 2020-21
Vores årsberetning for Sundhedspolitisk udvalg er afleveret og indgår nu i bunken af materiale til Enhedslistens årsmøde.
Vi besluttede at sende årsberetningen ud til medlemmerne sammen med referatet af dette møde i Koordineringsgruppen. Det hele vil også kunne findes på hjemmesiden.

6) Næste møde
Vi flyttede næste møde i Koordineringsgruppen til tirsdag den 15. juni kl. 19.30-21.00.
Emner til dette møde er bl.a.:
– opfølgning på temamødet om ulighed
– nyt kommissorium for sundhedspolitisk udvalg
– mødekalender for 2. halvår.

7) Eventuelt
a) Line vil gerne have undersøgt anvendelsen af de 600 mio. kr til psykiatri på finansloven for 2020. De synes at være blevet brugt til meget andet. Line og Claus graver i sagen.
Vi besluttede at forhøre os ved Marianne Frederik og at tage spørgsmålet op i første møde i den psykiatriske baggrundsgruppe.

b) Vi drøftede Enhedslistens udspil til lovfastsættelse af kvaliteten af fødsels- og barselstilbuddet. Vi har sympati for intentionerne, men finder det ret centralistisk at sætte standarder for et enkelt afgrænset sundhedstilbud. En decentralisering af fødesteder kan være berettiget, hvor der er tale om at opdele uforholdsmæssigt store afdelinger eller at eliminere uforholdsmæssigt store afstande til fødemulighed.

c) Vi var enige om at sundhedsafsnittet i RødGrøn Ungdoms arbejdsprogram er positivt og godt og flugter fint med det sundhedspolitiske delprogram og handlingsplan. Vi sender RGU en hilsen og kvitterer for initiativet og tilbyder faglig backup.

d) Forslaget til regionalt valggrundlag for Enhedslisten i Region Syddanmark synes vi er godt og fyldestgørende, dog savner vi et afsnit om almen praksis, som aktuelt debatteres kraftigt i regionen.

e) Region Syddanmarks (altså Regionsrådet) synopsis for en strategi til fremme af lighed i sundhed synes vi indeholder mange interessante afsæt – trods regionens begrænsede virkemidler over for årsagerne – og vi imødeser det endelige produkt.

Ref: Niels-Erik Aaes