Hvordan bekæmper vi ulighed i sundhedsvæsenet?

”I bekæmpelsen af ulighed i sundhed har vi haft meget fokus på børns tidlige udvikling, fattigdom, skolegang, job, arbejdsmiljø og sundhedsadfærd. De er stadig vigtige faktorer, men mere og mere forskning viser, at der også er brug for en særlig indsats i sundhedsvæsenet. Her er nemlig stor ulighed i, hvem der får tidlig opsporing af deres sygdom, hvordan deres behandling er og om de får tilbud om rehabilitering. Derfor er det et område, vi kan og skal gøre noget ved,” siger enhedschef i Sundhedsstyrelsen Niels Sandø.”

Det er vigtigt, at sundhedsvæsenet kan rumme, at borgerne kommer med meget forskellig viden og forestillinger om sundhed, og at nogle skal have mere hjælp end andre til at håndtere deres sygdom og hvad den kræver af behandling, kontroller, rehabilitering med videre,” siger Niels Sandø.

Se hele pressemeddelelsen fra Sundhedsstyrelsen, hvorfra rapporten kan hentes, her: https://www.sst.dk/da/Nyheder/2022/Hvordan-bekaemper-vi-ulighed-i-sundhedsvaesenet_