Orientering af 7. marts 2019 fra Peder Hvelplund

Kære Sundhedsudvalg og Regionsvalgte
Vi har tidligere drøftet behovet for at få udsendt en nyhedsbrev, med en vis kadence.
Jeg synes det er en rigtig god ide og jeg vil gerne levere et sådant. Jeg er lidt i tvivl om form og indhold, men nu laver jeg et lille pilotprojekt og sender lidt ud. Det er lavet i al hast, så forhåbentlig kan det forbedres hen af vejen, men her er lidt om hvad der er sket i den seneste periode.

Vores eget Sundhedsoplæg, som nu hedder et positionspapir, har taget en del tid. Især har Emma arbejdet rigtig meget med det, bl.a. udfra de input der er kommet fra jer. Det har været en uskøn proces, hvor der har været usikkerhed om beslutningskompetencen i forhold til projektet. Det har været uheldigt og det har gjort det har været svært at give klare og holdbare meldinger til jer. Det beklager jeg.
Men vi forsøger at lære af det, her i vores del af organisationen!
Men nu ligger det klart og jeg synes det er blevet rigtig godt. Jeg håber det er noget vi fælles kan bruge som platform i den kommende periode. Det er ikke lavet som et decideret udspil, med konkrete økonomiske beregninger og finansiering, det ville ganske enkelt blive for omfattende. Til gengæld vil vi forsøge at udarbejde deciderede udspil, men beregninger og finansiering, på udvalgte områder. Det kunne være tandlæge uden brugerbetaling, psykiatri og det nære, sammenhængende sundhedsvæsen. Det skulle laves som udspil, der kunne sælges ind som pressehistorier – før og under valgkampen.

Sundhedsreformen er stadig til forhandling, nu mellem regeringen og DF.
Vi (Pernille og jeg) har været til sættemøde om forhandlingerne. Det blev en kort fornøjelse, men bekræftede billedet af at regeringen på ingen måde har en konkret finansiering på plads til de omfattende sundhedsopgaver de vil flytte ud til kommunerne. Standardsvaret er at det vil man se på i kommende finanslov-, økonomiaftaler og udligningsreform. Temmelig skræmmende for så omfattende en øvelse.
Vi har indkaldt et par samråd om finansiering og psykiatri, som ikke har bragt nogen afklaring med sig. Vi har et par samråd på vej.
Vi har investeret lidt ressourcer i at forsøge at holde Alternativet ude af forhandlingerne. De gik først med i realitetsforhandlinger, sammen med RV, og det stod hurtigt klart at deres indsigt i de uløste økonomiske udfordringer – reformen er stærkt underfinansieret – var ret begrænset. Vi har inviteret os selv til møder med dem, hvor vi har fodret dem med vores tal. Det har de været glade for og nu er de lykkeligvis ude af forhandlingerne. Det er vigtigt, da det gør de væsentligt nemmere at rulle reformen tilbage efter næste valg. Vi forventer stadig der skal en aftale til, mellem DF og regeringen, før der bliver udskrevet valg. Det virker ikke umiddelbart som om forhandlingerne er i den afsluttende fase, men det skal man være forsigtig med at spå om.

Vi har været initiativtagere til at få dannet et TB-netværk i Folketinget, som en del af det internationale https://www.globaltbcaucus.org/
Målet er at få sat fokus på kampen mod TB, både nationalt, regionalt og globalt. At sikre at Danmark lever op til sine internationale forpligtigelse også i forhold til donationer til den globale fond, men også i forhold til at bidrage til forskning og udvikling af vacciner mod TB og multiresistent TB. Vi arbejder videre med at få skabt et nordisk netværk.

Det bliver for omfattende – synes jeg! – at komme ind på alle de lovforslag, beslutningsforslag og forespørgsler vi har behandlet. Jeg vedhæfter mine ordførertaler og selve forslagene kan ses på ft.dk.
Vi har selv haft et enkelt Beslutningsforslag B27 om en Alkoholbehandlingspakke med 3 konkrete delelementer: autorisation af alkoholbehandlere, kvalitetskrav til behandlingen og et referenceprogram for behandling af alkoholmisbrug. Forslaget blev ikke vedtaget, men mundede ud i en fælles betænkning, hvilket var positivt.
Ellers er det L127 om Sundhedsdata, der har fyldt mest.
Jeg vil lige nævne L111, som var til 1. behandling inden jeg startede. Den omhandler at Regionerne nu pålægges at forsøge at inddrive betaling fra borgere der har modtaget akutbehandling, men som ikke har folkeregisteradresse i Danmark. Det er udlændingepolitik der føres ind i sundhedspolitikken. Det er et grundlæggende brud med princippet om der ikke er penge mellem patient og behandler. Jeg vedhæfter vores betænkningsbidrag.
Ellers ser jeg frem til at føre valgkamp med jer. I er altid velkomne til at kontakte mig med gode råd, opfordringer, kritik mm. Til gengæld, vil jeg gerne have muligheden for at trække på jeres kompetencer.
Bedste hilsner