Luftforurening og sundhed

Danmarks Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet har udgivet rapporten ‘Luftforurening og sundhed’ i 2020. Luftforurening og sundhed måler den aktu­elle forurening af luften og ser på helbreds­effekterne. Her er perspektivet også de om­kostninger i kroner og øre, luftforureningen har for samfundet.

Rapporten kan købes på denne hjemmeside: https://unipress.dk/udgivelser/l/luftforurening-og-sundhed/

Medlem af sundhedspolitisk udvalg, Rolf Czeskleba-Dupont, har gennemgået og anmeldt rapporten.
Rolf roser i sin kritiske anmeldelse bogens forklaring på et højaktuelt emne og hvad DCE gør ved det. Dens fremstilling er hjulpet godt på vej af mange illustrationer, grafer og tabeller. Kritikken går navnlig på sammenhængen mellem miljøfaktorerne og det sundhedsfaglige område. Bogens fokus på forbedrede modelberegninger har gjort det stadig tydeligere at lokale forureningskilder som brænderøg kræver tættere lokale opgørelser som f.eks. LOB’s målinger hjemme hos de påvirkede. Netop derfor savner Rolf stadig at modeller og målinger tolkes mere ud fra vores oplevede hverdag, ligesom en god læge kender til patientens miljø.

Læs hele Rolfs omtale af rapporten her: https://sundhedspolitisk-udvalg.enhedslisten.dk/wp-content/uploads/sites/126/2020/10/Anmeldelse-luftforureningsbog-fra-DCE_RCD14.9.20.pdf