Debat: Hvordan vi holder fast i fællesskabets styrke efter corona-skyen

For år tilbage kunne man se Kenn Loach filmen ’The spirit af 45’. Den beskrev hvorledes sammenholdet, der bragte England gennem krigen, ledte til en vision om et bedre samfund med solidaritet og fællesskab.
Verden er ikke i krig i klassisk forstand. Men vi er angrebet af den globale corona pandemi, hvor vores forsvar i høj grad er afhængigt af, hvordan landets sundhedsvæsen er opbygget og fungerer. Om det er offentligt, eller om det er privatdrevet med den ulighed det medfører. Heldigvis har vi i Danmark et offentligt drevet og finansieret sundhedsvæsen med en fælles koordinering mellem staten, regionen, kommunerne og de offentligt finansierede praktiserende læger. Lad os fortsat fastholde og styrke denne organisering.
Dette gør det nemlig muligt, at vi kan samles i en fælles indsats, med et meget dedikeret personale, der er kastet ud i en fælles udfordring med at sikre borgernes ve og vel. De er så sandelig ’hverdagens helte’, som Enhedslisten plejer at kalde dem.
Der er dog stadig masser at udfordringer. Som et forvarsel om fremtiden bliver vi presset med hensyn til personale. Ifølge Danske Sygeplejeråd vil vi i 2025 mangle 6000 sygeplejersker, hvor der aktuelt glædeligt er bevilliget 1000 nye sygeplejerske-stillinger. Tilsvarende melder FOA ud, at der mangler et endnu større antal SOSU-ansatte. Det bliver morgendagens udfordring.
En anden udfordring er, hvordan vi sikrer det fornødne materiel i sundhedsvæsenet, så vi ikke er afhængige af det globale marked. Det er absurd, at vi er afhængige af import af værnemidler fra f.eks. Kina eller af donationer fra rigmænd i Kina. Det samme gælder produktion af testmidler. Det må være en del af læringen.
Når corona-støvet har lagt sig, må vi se på de danske virksomheder, som på meget kort tid har været i stand til at omstille deres produktion. Som Ide´-Pro i Glyngøre, der på fem dage omstillede sig til at producere plastikvisirer til sundhedsvæsenet. Eller som samarbejdet mellem et bryggeri og Nyborg Destilleri, der betyder, at vi igen kan finde håndsprit på hylderne.
Disse eksempler må give stof til eftertanke. Sundhedsvæsenet må gentænke samarbejdet med danske virksomheder, fremfor at gøre sig afhængig af store multinationale virksomheder. Tilsvarende var vi mange der rystede på hovedet, da staten valgte at sælge Statens Seruminstituts vaccineproduktion til saudiarabisk kapital.

Else Kayser
Regionsrådsmedlem